Moja strona lubi ciasteczka. Przeglądając ją zgadzasz się, dostawać, jeść i zamawiać ciasteczka. --> kliknij: TAK, wiem o tym! --> i info zniknie. Więcej...

optymalna komunikacja wizualna



Uważaj, masz BANK w kieszeni!

kategoria : felieton · brak komentarzy · autor 2012-11-06

Smartfony są dziś już bardzo popularne i dostępne niemalże wszędzie. Pod wpływem rozwoju technologicznego zmieniają się również inne dziedziny naszego życia, w tym także usługi bankowe.

Żyjemy w czasach, gdzie liczy się czas, a mobilność już nie jest luksusem a wręcz koniecznością.

I tak oto narodził się mobile banking. Najważniejszym jego celem jest redukcja…

…kosztów obsługi klienta, z równoczesnym zapewnieniem zwiększenia wydajności świadczonych usług oraz wzrostem satysfakcji klienta. Mamy funkcje: pasywne (sprawdzanie historii rachunków, mini wyciągi, zestawienia operacji kart kredytowych) i aktywne (możliwość realizacji przelewów, spłatę karty kredytowej, zakładanie lokaty, spłatę kredytu.

Dodatkowo mamy dostęp do lokalizacji najbliższych bankomatów, oraz placówek bankowych z poziomu smartfona. Banki również wychodzą z dodatkowym wachlarzem usług takimi jak gra na rynkach finansowych (a cechuje go duża zmienność i trzeba mieć do niego stały dostęp), nowe rodzaje płatności – fotokody, czy działania promocyjno – marketingowe.

Dzięki takim usługom możliwe jest sprawdzanie wysokości rachunku, zamawianie biletów lotniczych czy dokonywanie płatności. Można również brać aktywnie udział w aukcjach internetowych. Aby zapewnić wszystkim dostępność usługi mobile bankingu działają na większości systemów (Android, Windows Mobile, Symbian). Mobile banking daje również możliwości wykonywania płatności poprzez powiązanie rachunków bankowych ze swoim urządzeniem.

I tutaj pojawia się problem.

Należy bowiem zdać sobie sprawę, że jesteśmy narażeni nie tylko na zagrożenia pojawiające się niezależne od nas ale możemy uczestniczyć w zdarzeniach, nawet wbrew swojej woli, podczas których możemy stracić naprawdę wiele:

1. Sami możemy stać się ofiarą kradzieży (często)… Nie będę się tutaj zbytnio rozpisywał co i jak, bo rozwiązaniem może być kilka bardzo dobrych aplikacji pomagających nam zminimalizować utratę smartfona, a tym samym umożliwić zabezpieczenie lub usunięcie wszystkich wrażliwych danych. Wystarczy w wyszukiwarce wpisać zdanie: „jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą” i dostaniemy gotowe rozwiązania, zarówno darmowe jak i w wersji płatnej – z bardziej zaawansowanymi funkcjami.

2. Może się zdarzyć (czasami), że dane do logowania w banku zostaną przejęte z naszego smartfona bez naszej wiedzy (w końcu dorównuje on w dzisiejszych czasach już niektórym komputerom i tak jak one posiada system operacyjny na który można się włamać). Jednakże każda aplikacja zazwyczaj posiada wielopoziomowe zabezpieczenia identyfikacji i autoryzacji użytkownika, więc bezwzględnie należy takie dane jak nazwa użytkownika i hasło dobrze chronić.

3. Kolejnym zagrożeniem (bardzo rzadko) może być wyciek danych osobowych z banku. Podkreślić należy, że co prawda ułatwieniem zarówno dla banku jak i jego klienta jest spersonalizowanie oferty do indywidualnych potrzeb, a smartbanking pozwala w prosty sposób tworzyć programy lojalnościowe dopasowane do potrzeb klienta, ale trzeba pamiętać, że system gromadzi również informacje o kliencie, jego ruchach (co kupuje, za ile), a bywały już w przeszłości takie sytuacje jak niekontrolowany wypływ danych czy włamania na serwery znanych banków.

Warto więc przed wyborem banku i aplikacji zapoznać się z opiniami użytkowników i ewentualnymi uwagami. Ogólnie jednak banki mają dosyć dobre zabezpieczenia i w większości przypadków korzystanie z usług mobile bankingu nie powinno sprawić nam zbyt dużego problemu. Ale jak wiadomo licho nie śpi…

____________________
  konsultacja: Sylwia Błach – pisarka



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


 Zapisz mnie także na listę mailingową: strefa VIP - AT ||| projekt. Znam i akceptuję przyjętą politykę prywatności.