Moja strona lubi ciasteczka. Przeglądając ją zgadzasz się, dostawać, jeść i zamawiać ciasteczka. --> kliknij: TAK, wiem o tym! --> i info zniknie. Więcej...

optymalna komunikacja wizualna



Stop, cięcie! Uwaga… wchodzi Wygląd, …iii Akcja!

kategoria : felieton, VIP · brak komentarzy · autor 2012-10-11

Internet stał się aktualnie ulubionym miejscem zakupów czy też pozyskiwania informacji na dany temat dla miliardów ludzi. Nic dziwnego – kliknięcie „kup” jest o wiele łatwiejsze niż przejście wszystkich sklepów w mieście, a zapisanie się do newslettera znacznie wygodniejsze niż codzienne wertowanie prasy w poszukiwaniu informacji na dany temat.

Warto też zauważyć, że wiele rzeczy, które można nabyć, lub o których można się dowiedzieć za pośrednictwem sieci jest poza…

naszym zasięgiem, jeśli stosowalibyśmy tradycyjne metody. Odzież charakterystyczna dla danych subkultur, imprezy w niekomercyjnym klimacie, maleńkie wystawy tylko dla wtajemniczonych…

Tego nie znajdziemy w prasie i telewizji!

Co jednak sprawia, że dane strony, sklepy, newslettery itd. cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a inne mijamy tak, jakby ich wcale nie było, mimo że dotyczą tego samego i niejednokrotnie są lepiej wyposażone?

Odpowiedź jest prosta – walory estetyczne. Badania dowodzą, że o wiele chętniej przebywamy w otoczeniu rzeczy, które według naszego subiektywnego punktu widzenia są po prostu ładne. Obserwując na co dzień brzydotę w postaci biedy, śmierci, smutku, szarych blokowisk, wchodząc do świata wirtualnego mamy potrzebę odnalezienia czegoś co wpłynie pozytywnie na nasz nastrój, zachwyci nasz zmysł wzroku.

Ładna, estetyczna grafika stworzona z myślą o charakterystycznym guście dla danej grupy odbiorców sprawia, że na konkretnej stronie chętniej przebywamy, a co za tym idzie – korzystamy ze znajdujących się na niej dobrodziejstw.

Warto także pamiętać o tym, że na wygląd strony wpływają nie tylko doznania estetyczne, ale również przejrzystość, z jaką stronę zaprojektowano. Jeśli osobie tworzącej portal zależy na tym, by ludzie korzystali z możliwych interakcji, należy wszelkie grafiki prowadzące do oczekiwanych zachowań stworzyć jako proste, przejrzyste i intuicyjne symbole lub elegancko ozdobione napisy.

Najpiękniej zaprojektowany sklep internetowy nie jest w stanie przyciągnąć klientów jeśli odnalezienie opcji „schowaj do koszyka” zajmuje kilkanaście minut. Przeciętny użytkownik Internetu już po krótkiej chwili się zirytuje i postanowi poszukać tego produktu u konkurencji, gdzie może i cena jest trochę wyższa, ale łatwość obsługi warta przepłacenia.

Dlatego właśnie każdy, kto chce, by jego strona przykuwała uwagę i zachęcała do interakcji musi pamiętać o odpowiedniej szacie graficznej i intuicyjnym rozwiązaniu przycisków. Grafika bowiem nie musi charakteryzować się tzw. „fajerwerkami” – wystarczy tylko, że będzie czytelna i po prostu estetyczna. Bo jak dobrze wiadomo – piękno to kwestia sporna.

Dlatego czasem, zamiast skupiać się na oryginalnej szacie graficznej, warto pomyśleć o tym jaki jest ogólnie przyjęty kanon piękna. Ewentualnie tworząc z myślą o danej grupie warto skupić się na tym co oni lubią najbardziej…

Tak jak sklepu dla Metalowców nie zaprojektuje się zamieszczając wizerunki słodkich białych pudelków, tak profesjonalnego portalu informacyjnego nie należy ozdabiać wizerunkiem czaszek i kościotrupów. Ta wiedza to pierwszy (i najważniejszy) krok w drodze do sukcesu.

____________________
  konsultacja: Sylwia Błach – pisarka



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


 Zapisz mnie także na listę mailingową: strefa VIP - AT ||| projekt. Znam i akceptuję przyjętą politykę prywatności.