optymalna komunikacja wizualna



Jak zbić fortunę na swoich pomysłach?

kategoria : artykuł, VIP · autor 2012-11-18

Jeśli pomysły, jakie posiadasz, są unikalne i oryginalne, niektóre firmy mogą zechcieć zapłacić za nie całkiem niezłe pieniądze. Najważniejszą rzeczą w tym procesie jest taki sposób przekazania swojego pomysłu, aby był chroniony przed wykorzystaniem go bez opłacenia pomysłodawcy.

Twój pomysł może mieć bardziej lub mniej materialną postać. Może to być coś związanego z usprawnieniem procesu produkcji, składu chemicznego produktu, projektu plastycznego, planu reklamy czy biznesu lub pomysł na poprawienie smaku produktu…

Każdego roku różne firmy płacą wielkie sumy pieniędzy osobom, których twórcza myśl znajduje zastosowanie w ich biznesie. Jeśli Twój pomysł zwiększy produkcję, sprzedaż czegoś lub ulepszy produkt czy usługę – firmy są gotowe za to zapłacić, o ile będą w stanie to wykorzystać.

Najpierw jednak musisz wiedzieć, jak chronić pomysły, które generujesz. Pomysły przedstawione na forum publicznym – czy to na piśmie czy w mowie – stają się własnością publiczną, chyba że wcześniej zawiązałeś porozumienie czy umowę, iż zastrzegasz sobie wszystkie prawa do swojego pomysłu.

Załóżmy, że masz pomysł na zwiększenie sprzedaży produktów danej firmy i wprowadzenie go w życie nie zwiększy kosztów produkcji. Piszesz do firmy list proponujący zapoznanie jej ze swoim pomysłem, określając jakiej dziedziny jej działalności dotyczy i jakie korzyści przyniesie, nie wdając się w żadne szczegóły. Jeżeli firma jest zainteresowana Twoim pomysłem, najpierw należy zawrzeć pisemne porozumienie podpisane przez obie strony. Na przykład:

„Porozumienie w celu wyjawienia pomysłu. My … niżej podpisani zgadzamy się na zapoznanie się w szczegółach z pomysłem dostarczonym przez … i zobowiązujemy się dochować tajemnicy przedstawionego pomysłu. Żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności z tytułu wyjawienia drugiej stronie znanych i nieznanych cech tego, czego dotyczy pomysł. Zgadzamy się również zachować tajemnicę i nie wyjawiać żadnych szczegółów przedstawionego pomysłu bez pisemnej zgody udzielonej przez (Twoje imię i nazwisko) oraz nie wykorzystywać przedstawionego pomysłu w całości lub części, którego pomysłodawcą jest (Twoje imię i nazwisko) – bez dokonania zapłaty za przedstawiony pomysł, co będzie określone podczas negocjacji z (Twoje imię i nazwisko) lub jego prawnym przedstawicielem. Pomysł przedstawiony przez (Twoje imię i nazwisko) będzie rozpatrzony przez (nazwa firmy) w ciągu trzydziestu dni od daty jego przedstawienia z zachowaniem zasad poufności, a odpowiedź zawierająca jego ocenę zostanie przekazana na piśmie (Twoje imię i nazwisko), z zaznaczeniem, czy (nazwa firmy) jest zainteresowana negocjowaniem w sprawie zakupu praw do wykorzystania pomysłu”.

Powyższy przykład porozumienia traktuj jedynie jako wzór. Jeśli jesteś przekonany, że Twój pomysł rzeczywiście niesie w sobie potencjalną wartość – warto zainwestować w sporządzenie treści takiego porozumienia przez osobę obeznaną z prawem cywilnym. Umowę tę możesz powielać i składać oferty innym firmom, mając pewność, iż nie zawiera ona luk prawnych, które ktoś może wykorzystać i przywłaszczyć sobie Twój pomysł.

Po podpisaniu porozumienia przez obie strony, przedstawiasz sporządzony na piśmie i opisany w szczegółach pomysł. Niektórzy ludzie, którzy mają tzw. smykałkę do pomysłów, traktują to zajęcie jako swoje uboczne lub nawet główne źródło dochodu. Pamiętaj, że nie istnieje taka dziedzina, w której nie można czegoś ulepszyć. Często osoba z zewnątrz jest w stanie więcej zauważyć, gdyż jej umysł nie jest uśpiony codzienną rutyną tych, którzy zajmują się danym biznesem.

Pamiętaj jedynie, aby nigdy pod żadnym pozorem nie wyjawiać swojego pomysłu przed podpisaniem stosownej umowy. Aby zwiększyć szanse jej zaakceptowania, poświęć konieczny czas na dokładne przygotowanie dokumentów opisujących Twój pomysł. Jeśli to konieczne – dołącz szkice, fotografie czy prototyp.

Zatem do dzieła. Za myślenie płacą o wiele więcej niż za pracę manualną, więc chyba warto wytężać umysł. Owoce swoich przemyśleń sprzedawaj jednak jako niezależna osoba, a nie jako etatowy pracownik. W tym drugim przypadku wzbogacisz wszystkich innych, ale nie siebie. Lepszą opcją jest bogacenie siebie przy pomocy bogacenia innych. Aby to osiągnąć – najpierw musisz mieć własny biznes.

Powodzenia.

____________________
  o Autorze: Robert Kiyosaki, autor książki „Bogaty ojciec, Biedny ojciec” to inwestor, biznesmen i nauczyciel. Uczy innych, jak sprawić, aby pieniądze ciężko pracowały dla nas, a nie my dla pieniędzy. Sprzeciwia się tradycyjnemu postrzeganiu finansów i inwestowania. Twierdzi, że często powtarzana rada – zdobądź dobrze płatną pracę, wytrwale pracuj, oszczędzaj, spłacaj długi i inwestuj długoterminowo – jest przestarzała. Aby poznać prawie wszystkie sekrety Bogatego ojca i Roberta Kiyosaki, odwiedź stronę: bogatyojciec.pl

________________________________________
  Chcesz opublikować podobny tekst na swojej stronie? A może potrzebujesz więcej takich artykułów? Przystąp do PP Bogatego Ojca a otrzymasz dostęp do wszystkich materiałów…